MERIDA SCULTURA 5000 DISC – rower dla Jamesa Bonda, recenzja

MERIDA Scultura 5000 DISC czyli rower z tytułami za dechę, rowerem roku 2017 w Belgii. Muszę przyznać że, w tym momencie przeszło mi przez myśl aby zakończyć ten wpis, ALE… przecież znam ten rower bo miałem okazje go przetestować przez 90 minut i to za free, musicie przebrnąć więc przez kolejne słowa, aby dowiedzieć się czy warto wydać dechę (9999pln) na ten model.

Zawsze ciekawią mnie takie nagrody i wyróżnienia jak: „Rower roku 2017 w Belgii” co to znaczy? Czy w Belgii było referendum i każdy z mieszkańców tego rowerowego kraju wypowiedział się i wybrał ten rower jest najlepszy z najlepszych ze wszystkich rowerów dostępnych w Belgii? Oczywiście nie. W Belgii mieszka 11 milionów ludzi, spora część z nich na co dzień korzysta z rowerów, jednak jest to 4 razy mniej mieszkańców niż w Polsce, wiec czy dla nas ta nagroda coś powinna oznaczać? Patrząc na to poprzez liczbę mieszkańców, to tak jak by w Belgii powiedzieć że w cztery razy mniej zaludnionym Omanie lub Albanii ten rower został rowerem roku. Czy dla Belgów był by to jakiś pozytywny wyznacznik i czy dla nas powinien być? Przecież jeśli z takim hasłem pojawią się w USA, to raczej mało kto będzie wiedział co to jest ten „Bagiel”(Belgia) i pewnie większość Amerykanów będzie się zastanawiać czy Belgia to miasto w Chinach czy w Rosji?

Teraz trochę poważniej.

Nagroda została przyznana przez Belgijski Związek Motoryzacyjny i Agorie czyli największa belgijską organizacją zrzeszającą firmy z sektora technologicznego, tak około 1700 firm. Nagrodę przyznali na podstawie testów przeprowadzonych przez specjalistów z branży rowerowej i klientów końcowych dokonując wyboru spośród 20 różnych modeli. Podium wyglądało następująco:

1. Merida Scultura Disc 5000

2. Cannondale Super Six EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2 energi

3. Giant TCR Advanced Pro Disc

Patrząc na to podium i porównując specyfikacje techniczne Merida znacznie odstaje od konkurencji, przede wszystkim zarówno Giant jak i Cannondale posiadają elektryczne przerzutki Di2, a Merida standardowe manualne rozwiązanie. Cenowo również odstaje od konkurencji, podium pod tym kątem plasuje się następująco: Merida 9999pln, Cannondale 23000pln, Giant 18000pln. Więc co ten rower ma takiego w sobie że konsumenci wybrali Meride jako rower roku w Belgii. Możliwe że to wina tego ze Belgia jest plaska i ma idealnie równe drogi rowerowe i elektryczne przerzutki nie są nikomu potrzebne, a może Belgowie boją się baterii w rowerach lub Amerykanów? Niewiadomo

A tak uzasadnili swój werdykt na temat Scultury: „Ten wyścigowy model oferuje wszystko, czego można chcieć w tej cenie. Karbonowa rama jest bardzo stabilna i zapewnia komfortową jazdę, nie zwalniając przy tym roweru. Hamulce tarczowe pozwalają hamować szybko i w kontrolowany sposób”. Jak dla mnie można tak napisać o każdym rowerze i nie sądzę aby to zachęcało do zakupu Meridy lub znacząco ją wyróżniało, ALE…, wyobraźcie sobie że zawodowa grupa Bahrain-Merida wystartowała właśnie na modelu Scultura 5000 Disc w legendarnym wyścigu Paryż-Roubaix. Nie żeby to była jakaś topowa grupa kolarska mimo wszystko jest to wyróżnienie które może przekonywać do Meridy. Paryż-Roubaix to jeden z najbardziej wymagających wyścigów kolarskich zarówno dla kolarzy jak i dla sprzętu, więc jeśli ktoś decyduje się na ten rower w tym wyścigu, to musi być ZAJEBISTY rower i mnie to przekonuje jak diabli . Wyścig Paryż-Roubaix jest charakterystyczny ze względu na odcinki wytyczone po bruku z kamienia, przez co uznawany jest za jeden z najtrudniejszych wyścigów jednodniowych świata. Zawodnicy przed startem zakładają wzmocnione łańcuchy i koła, więc jeśli Scultura wybierana jest na taki wyścig to oznacza że musi być mocna i komfortowa zarazem.

Specyfikacja

RAMA CARBON / Scultura CF2 disc 12 w 4 rozmiarach

WIDELEC Scultura Carbon CF2 Disc 12

PRZERZUTKA Przód Shimano Ultegra D

PRZERZUTKA Tył Shimano Ultegra SS

MANETKA Przód Shimano Ultegra disc

MANETKA Tył Shimano Ultegra disc

MECHANIZM KORBOWY Shimano RS500 50-34

KASETA Shimano CS-5800-11 11-28

PIASTA Przód Bearing Centerlock-12

PIASTA Tył Bearing Centerlock-12

OBRĘCZE Merida Expert 22 SL disc pair

OPONA Continental Ultra Sport II 25 zwijana

HAMULEC Shimano RS805 160

KIEROWNICA Merida Expert Compact road OS

MOSTEK MERIDA Expert Carbon OS -5

SIODŁO Merida Sport

SZTYCA MERIDA carbon Expert SB15 27.2

WAGA (kg) 8.5

Jednym zdaniem węglowa rama razem z mostkiem i sztycą dają ekstra komfort jazdy, nie pełna grupa Ultegra, zaoszczędzili na korbie, a przecież to rower za 9999pln wiec szkoda, obręcze w kołach marki własnej na markowych piastach Bearinga z mocowaniem pod tarcze center look. Po przeczytaniu specyfikacji ciężko mi ocenić czy warto ten rower kupić i czy warto go polecić, można kupić rowery o takiej specyfikacji które są droższe i takie które są tańsze. Są na pewno też rowery ładniejsze od Meridy ale, są też takie które są porostu brzydsze, to jest kwestia gustu i tego nie poruszam. OK, jeśli specyfikacja nie odpowiedziała nam na pytanie czy warto, popatrzmy na technologie, Merida chwiali się zastosowaniem w Sculturze:


NANO MATRIX CARBONNANO MATRIX CARBON Nanocząstki wzmacniają oparte na żywicy epoksydowej karbonowe wiązanie, co daje nawet 40% wyższą odporność na uderzenia. Daje to lepszą odporność na przypadkowe uszkodzenia niż w wielu ramach aluminiowych.
AWS – ANTI WRINKLE SYSTEMAWS – ANTI WRINKLE SYSTEM Technologia pozwalająca na maksymalne wygładzenie wewnętrznych powierzchni rur karbonowych. Poprawiona struktura oznacza mniejszą wagę, większą sztywność i wytrzymałość oraz lepszy rozkład obciążeń.

 INTERNAL CABLE INTERNAL CABLE Prowadzenie linki tylnego hamulca, a w niektórych modelach także linki przerzutek, wewnątrz rur ramy. To rozwiązanie nie tylko poprawia wygląd roweru, ale także chroni linki przed zabrudzeniem.

CARBON FORKCARBON FORK Przedni widelec wykonany z kompozytu węglowego, w niektórych modelach w 100%. Karbonowe widelce MERIDY zachwycają pochłanianiem wibracji, prowadzeniem oraz sztywnością podczas hamowania i w zakrętach.
X-TAPER HEADTUBEX-TAPER HEADTUBE Rozszerzająca się rura sterowa z łożyskiem 1 1/8” na górze i 1,5” na dole pozwala na usztywnienie główki ramy, co zwiększa precyzję sterowania – rower jest łatwiejszy w prowadzeniu i lepiej reaguje na skrajne przeciążenia w zakrętach.
NACA FASTBACK PROFILENACA FASTBACK PROFILE Specjalne profi le rur NACA Fastback w kształcie kropli ze ściętym tyłem. Do ich produkcji wykorzystano dane zebrane podczas niezliczonych godzin testów w tunelu aerodynamicznym. Efektem tych prac jest przede wszystkim konstrukcja dolnej rury, rury podsiodłowej i górnych rur tylnego trójkąta w REACTO oraz WARP TRI. Idealnie łączą one w sobie istotne parametry sztywności i aerodynamiki.
12-142 THRU-AXLE12-142 THRU-AXLE 12-mm oś thru-axle w tylnym kole daje wiele możliwości. Poza wysoką sztywnością skrętną, zapewnia też niezmienne położenie tarczy hamulcowej i łatwe wypięcie koła bez użycia narzędzi. W przeciwieństwie do rozwiązań typu quick-release, pozycja koła jest tu zawsze niezmienna.
DISC COOLERDISC COOLER Nasze innowacyjne rozwiązanie Disc Cooler to efektywny system chłodzący, który usuwa ryzyko przegrzania się hamulca np. podczas długich zjazdów. Wykorzystuje on aluminiowe żebra przymocowane pomiędzy dolnymi rurami tylnego trójkąta a mocowaniem zacisku hamulca tarczowego. W tym miejscu efektywnie odprowadzają one nadmiar ciepła. Rezultat: o 35% mniejsze nagrzewanie się hamulca, szybsze chłodzenie i stała jakość hamowania.
FLEX STAYFLEX STAY Specjalne ukształtowanie rur tylnego widelca lepiej tłumi wibracje i poprawia komfort jazdy. To rozwiązanie zapewnia także optymalne przeniesienie siły pedałowania.

Jestem pod wrażeniem ilości technologi jaką Merida zastosowała w Sculturze, 10 z nich dotyczy ramy, a to dlatego że rama to najlepsza część tego roweru, testowałem go na kostce brukowej, na ścieżce rowerowej, na szutrach i ścieżkach leśnych, rower Meridy sprawował się na nich świetnie. Karbonowa rama wręcz idealnie tłumiła drgania, nie ważne jaką mieałem nawierzchnie pod kołami i w jakim stanie była droga czułam się jak w mamy na kanapie. To taki rower szosowy nie tylko na szosę. Idealnie będzie sprawdzał się w każdym terenie, na pewno jest to rower który, warto mieć jeśli wasza okolica nie słynie z dobrej jakości asfaltów. Jest to szosa która, nie ogranicza nas do jazdy tylko po gładkich drogach i spokojnie możecie umawiać się na ustawki z kolegami na MTB zabierając ze sobą swoja Sculture do lasu, jedynym problemem w tych ustawkach będzie to, że nikt za Wami nie nadąży. Dodatkowy atut to hamulce tarczowe z ekstra chłodzeniem, zapewniają idealną prace i skuteczność, nie zużywając przy tym obręczy kół. Otrzymujemy dzięki nim możliwość użycia Scultury w każdych warunkach pogodowych, a także przewagę nad szosowcami na długich zjazdach na których nie będziemy musieli martwić się o stopione klocki hamulcowe. Zamontowany dodatkowy cooler hamulców dba o niezmienna jakość hamowania.  Na tym rowerze czuć że rama jest sztywna, czuć jak rower przyśpiesza i przekłada siłę nacisku na pedał poprzez ramę na kola i całość zaczyna ciąć powietrze niczym strzała Robin Hooda. Rama Scultury to niezaprzeczalnie jej największy atut, jest sztywna, wytrzymałą, komfortowa, i lekka. W miksie z tarczówkami i Ultegrą stanowi świetną bazę do rozwoju w przyszłości. Na pewno dlatego wybrali ja Belgowie, z chytrości, bo wystarczy do niego dokupić Di2 i mamy rower za 14000pln nie odstający od konkurentów z podium.  Osobiście polecam każdemu kto szuka szosy do zadań specjalnych, kto nie chce mieć kilku rowerów, a chce mieć rower wielozadaniowy. Myślę że jeśli James Bond potrzebował by roweru to powinna to być Scultura 5000 DISC. Belgowie jednak mieli racje, mnie ten rower przekonuje.

Dodaj komentarz