
MERIDA SCULTURA 5000 DISC – rower dla Jamesa Bonda, recenzja
MERIDA Scultura 5000 DISC czyli rower z tytułami za dechę, rowerem roku 2017 w Belgii. Muszę przyznać że, w tym momencie przeszło mi przez myśl aby zakończyć ten wpis, ALE… przecież znam ten rower bo miałem okazje go przetestować przez 90 minut i to za free, musicie przebrnąć więc przez kolejne słowa, aby dowiedzieć się czy warto wydać dechę (9999pln) na ten model.
Zawsze ciekawią mnie takie nagrody i wyróżnienia jak: „Rower roku 2017 w Belgii” co to znaczy? Czy w Belgii było referendum i każdy z mieszkańców tego rowerowego kraju wypowiedział się i wybrał ten rower jest najlepszy z najlepszych ze wszystkich rowerów dostępnych w Belgii? Oczywiście nie. W Belgii mieszka 11 milionów ludzi, spora część z nich na co dzień korzysta z rowerów, jednak jest to 4 razy mniej mieszkańców niż w Polsce, wiec czy dla nas ta nagroda coś powinna oznaczać? Patrząc na to poprzez liczbę mieszkańców, to tak jak by w Belgii powiedzieć że w cztery razy mniej zaludnionym Omanie lub Albanii ten rower został rowerem roku. Czy dla Belgów był by to jakiś pozytywny wyznacznik i czy dla nas powinien być? Przecież jeśli z takim hasłem pojawią się w USA, to raczej mało kto będzie wiedział co to jest ten „Bagiel”(Belgia) i pewnie większość Amerykanów będzie się zastanawiać czy Belgia to miasto w Chinach czy w Rosji?
Teraz trochę poważniej.
Nagroda została przyznana przez Belgijski Związek Motoryzacyjny i Agorie czyli największa belgijską organizacją zrzeszającą firmy z sektora technologicznego, tak około 1700 firm. Nagrodę przyznali na podstawie testów przeprowadzonych przez specjalistów z branży rowerowej i klientów końcowych dokonując wyboru spośród 20 różnych modeli. Podium wyglądało następująco:
1. Merida Scultura Disc 5000
2. Cannondale Super Six EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2 energi
3. Giant TCR Advanced Pro Disc
Patrząc na to podium i porównując specyfikacje techniczne Merida znacznie odstaje od konkurencji, przede wszystkim zarówno Giant jak i Cannondale posiadają elektryczne przerzutki Di2, a Merida standardowe manualne rozwiązanie. Cenowo również odstaje od konkurencji, podium pod tym kątem plasuje się następująco: Merida 9999pln, Cannondale 23000pln, Giant 18000pln. Więc co ten rower ma takiego w sobie że konsumenci wybrali Meride jako rower roku w Belgii. Możliwe że to wina tego ze Belgia jest plaska i ma idealnie równe drogi rowerowe i elektryczne przerzutki nie są nikomu potrzebne, a może Belgowie boją się baterii w rowerach lub Amerykanów? Niewiadomo
A tak uzasadnili swój werdykt na temat Scultury: „Ten wyścigowy model oferuje wszystko, czego można chcieć w tej cenie. Karbonowa rama jest bardzo stabilna i zapewnia komfortową jazdę, nie zwalniając przy tym roweru. Hamulce tarczowe pozwalają hamować szybko i w kontrolowany sposób”. Jak dla mnie można tak napisać o każdym rowerze i nie sądzę aby to zachęcało do zakupu Meridy lub znacząco ją wyróżniało, ALE…, wyobraźcie sobie że zawodowa grupa Bahrain-Merida wystartowała właśnie na modelu Scultura 5000 Disc w legendarnym wyścigu Paryż-Roubaix. Nie żeby to była jakaś topowa grupa kolarska mimo wszystko jest to wyróżnienie które może przekonywać do Meridy. Paryż-Roubaix to jeden z najbardziej wymagających wyścigów kolarskich zarówno dla kolarzy jak i dla sprzętu, więc jeśli ktoś decyduje się na ten rower w tym wyścigu, to musi być ZAJEBISTY rower i mnie to przekonuje jak diabli . Wyścig Paryż-Roubaix jest charakterystyczny ze względu na odcinki wytyczone po bruku z kamienia, przez co uznawany jest za jeden z najtrudniejszych wyścigów jednodniowych świata. Zawodnicy przed startem zakładają wzmocnione łańcuchy i koła, więc jeśli Scultura wybierana jest na taki wyścig to oznacza że musi być mocna i komfortowa zarazem.
Specyfikacja
RAMA CARBON / Scultura CF2 disc 12 w 4 rozmiarach
WIDELEC Scultura Carbon CF2 Disc 12
PRZERZUTKA Przód Shimano Ultegra D
PRZERZUTKA Tył Shimano Ultegra SS
MANETKA Przód Shimano Ultegra disc
MANETKA Tył Shimano Ultegra disc
MECHANIZM KORBOWY Shimano RS500 50-34
PIASTA Przód Bearing Centerlock-12
PIASTA Tył Bearing Centerlock-12
OBRĘCZE Merida Expert 22 SL disc pair
OPONA Continental Ultra Sport II 25 zwijana
HAMULEC Shimano RS805 160
KIEROWNICA Merida Expert Compact road OS
MOSTEK MERIDA Expert Carbon OS -5
SIODŁO Merida Sport
SZTYCA MERIDA carbon Expert SB15 27.2
WAGA (kg) 8.5
Jednym zdaniem węglowa rama razem z mostkiem i sztycą dają ekstra komfort jazdy, nie pełna grupa Ultegra, zaoszczędzili na korbie, a przecież to rower za 9999pln wiec szkoda, obręcze w kołach marki własnej na markowych piastach Bearinga z mocowaniem pod tarcze center look. Po przeczytaniu specyfikacji ciężko mi ocenić czy warto ten rower kupić i czy warto go polecić, można kupić rowery o takiej specyfikacji które są droższe i takie które są tańsze. Są na pewno też rowery ładniejsze od Meridy ale, są też takie które są porostu brzydsze, to jest kwestia gustu i tego nie poruszam. OK, jeśli specyfikacja nie odpowiedziała nam na pytanie czy warto, popatrzmy na technologie, Merida chwiali się zastosowaniem w Sculturze:


INTERNAL CABLE Prowadzenie linki tylnego hamulca, a w niektórych modelach także linki przerzutek, wewnątrz rur ramy. To rozwiązanie nie tylko poprawia wygląd roweru, ale także chroni linki przed zabrudzeniem.





